Sunday, June 2, 2019

Probleme de la Predication: Noeud Central du Sophiste de Platon Essay

Probleme de la Predication Noeud Central du sophiste de PlatonABSTRACT Some scholars have found the dealing of the problem of predication, or attribution, in the Sophist (251a-e), a digression, or a treatment of a trivial question and an insignificant example. We propose to reconsider the importance of Platos doctrine on the cogitation from the point of view of the epistemology- ontology relationship in Plato. This leads to a replacement of the passage inside the whole dialogue. Beginning with the definition of the sophist, Plato goes on to treat the mimetic machination and finds himself confronting a perplexing difficulty how to understand falsehood, either in thought or in discourse. This is an epistemological difficulty, which raises the central difficulty of how to attribute non-being to being. So, the heart of the press is the possibility of predication, as Plato states very clearly (238a). The solution arises from the doctrine of the community of species, making possible an y attribution of one thing to another. In facial expression carefully to the dialogue as a whole, we find that the passage 251a-e, dealing with the general problem of predication, occupies a central position, in all meanings, even numerically (between 236e and 264a).Dans le passage 251 a-e du Sophiste, Platon pose dabord le problme de la prdication, ensuite celui de la communaut diethylstilbestrol genres. Quel est le lien entre ces deux problmes? et quel est la place de ce passage (I) dans lensemble des dveloppements du Sophiste?(I) Expliquons ... comment il se peut faire que nous dsignions une seule et mme chose par une pluralit de noms ... Nous nonons lhomme ... en lui appliquant de multiples dnominations. Nous lui attribuons couleurs, formes, ... ... borne pas nommer (cf. 251 bl nous ne disons pas seulement de lhomme quil est homme, mais effectue un achvement, en entrelaant les verbes avec les noms). (22) Lon Robin (Les rapports de ltre et de la connaissance d aprs Platon, Par is, 1957, p. 100), et Joseph Moreau (Realisme et idalisme chez Platon, Paris, 1951, p. 38) taient arrivs, de leurs cots, une position analogue.(23) Si lon considre que le vritable dialogue commance 236 e (position du problme de la fausset) et se termine 264 a (fin de la solution), ou mme quil commence 231 c (rcapitulation des dfinitions) et se termine 268 d (dfinition du sophiste et fin rel), on trouvera que le texte de notre problme occupe une position matriellement centrale il est prcd de 15 pages et suivi par 13 dans le premier cas, et vient aprs 19 et prcde 17 dans le deuxime.

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